Autor Wiadomość
Asia
PostWysłany: Czw 15:15, 25 Sie 2011    Temat postu:

Bardzo fajne pomysły macie Smile)
Vena
PostWysłany: Śro 23:55, 12 Wrz 2007    Temat postu: MALY KSIĄŻE =)

CYKL SPRAWNOŚCIOWY


Realizując sprawność „MAŁY KSIĄŻE” chcemy pobudzić wyobraźnię dzieci.
Cały cykl zbiórek kładzie duży nacisk na rozwój emocjonalny oraz zwrócenie uwagi na znaczenie takich uczuć jak miłość czy przyjaźń.
Podczas realizacji cyklu chcemy uświadomić dzieciom jaką wartość mają marzenia, że warto jest marzyć, gdyż każde marzenie może się spełnić.
Zbiórki z cyklu- które są podróżami po planetach poszczególnych bohaterów- uczą:
- Planeta Małego Księcia- zwrócenie uwagi na wartość posiadania domu
- Planeta Króla – praca nad wyzbywaniem się poczucia wyższości, zwrócenie uwagi na równość wszystkich ludzi
- Planeta Próżnego- Praca nad poczuciem własnej wartości
- Planeta- Bankiera- wyrabianie odpowiedniego stosunku do pieniędzy, walka z materializmem i rządzą posiadania
- Planeta Latarnika- zwrócenie uwagi na pamięć o własnych obowiązkach
- Planeta Geografa- praca wzorowym wypełnianiem się z powierzonych obowiązków
- Wizyta na ziemi- spotkanie z lisem- zwrócenie uwagi na wartość przyjaźni i istotną rolę przyjaciół w Naszym życiu
„ Mały Książe” potrafi pokazać jak ważny jest „dom” w Naszym życiu, jak potrzebny do prawidłowego rozwoju.
Dzięki owej sprawności dzieci nauczą się „ patrzeć sercem”, gdyż „ najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.
Nauczymy dzieci nie oceniać ludzi po wyglądzie, zwrócimy uwagę na potrzebę tolerancji i jedności.


Obrzędowość:
 ROZPOCZĘCIE ZBIÓRKI – Okrzyk + Przekazanie międzyplanetarnych pojazdów podczas meldowania + Apel
 OKRZYK-
Drużynowa - „ Z Małym Księciem się spotkamy ! „
Zuchy- „ Naszą podróż zaczynamy ! „
 OBRZĘDOWE ZAKOŃCZENIE-
Drużynowa – „ Już podróży nadszedł koniec, w kręgu więc
Skrzyżujmy dłonie „
+ KRĄG PRZYJAŹNI
 SPRAWDZANIE OBECNOŚCI- Każda „6” wykonuje własną różę- na każdym płatku napisane jest imię i nazwisko jednego zucha. Zuchy przyczepiają płatki do róży która stoi w wazoniku.
 NAZWY SZÓSTEK- związane z kosmosem, niebem
 STRÓJ- Każdy Zuch powinien nosić dłuuugi szaliczek 
 Sprawności indywidualne do cyklu:
• Astronom
• Bajarz
• Niewidzialna Ręka
• Hodowca Kwiatów

I )
Cel:
 Pobudzenie wyobraźni
 Zwrócenie uwagi na wartość posiadania domu
 Pokazanie jak ważne jest by mieć swoje własne miejsce na świecie


„ Spotkanie z Małym Księciem- Podroż na Jego planetę „


1. Rozpoczęcie- według tradycji Gromady
2. Majsterka- Każda „6” przygotowuje międzyplanetarny pojazd do wędrówek.
3. Gawęda – fr. „ Małego Księcia” – o planecie na której mieszka. W czasie kiedy Drużynowa czyta- Zuchy – „6” na dużych arkuszach papieru malują planetę
4. Ćwiczenie- Berek kosmiczny I - każdy zuch staje się jednym członem rakiety. Wybrana osoba musi złapać wszystkie człony rakiety, przyłączając te już złapane do siebie.
5. Piosenka- Nauka piosenki – „ Bal u Małego Księcia”
6. Ćwiczenie- Planety I - (komórki) zuchy stoją w rozsypce w odległości ok. 2 metry od siebie, w obrysowanych wokół małych kółkach (planetach). Na jednej planecie może się zmieścić tylko jedna osoba. Dwie osoby nie mają swoich planet, jedna jest goniącym, druga - ucieka. Uciekający może schronić się na jednej z planet, zamieniając się na miejsce z dotychczasowym mieszkańcem. Goniący próbuje złapać kolejnego uciekiniera. Jeśli zdoła - role się odwracają
7. Majsterka- Wykonanie RÓŻY  w „6” – do obrzędowości
8. KR- Podjęcie decyzji o wyruszeniu w podróże z „Małym Księciem” – decyzja o zdobywaniu sprawności.
9. Obrzędowe zakończenie





























II)
Cel:
 Praca nad wyzbywaniem się poczucia wyższości
 Zwrócenie uwagi na równość wszystkich ludzi, praca nad tolerancją
 Wyrabianie odpowiedniego stosunku do własnej osoby
 Praca nad odpowiednio stonowanym poczuciem własnej wartości


„ Wizyta na planecie Króla i Próżnego, odwiedziny u Geografa”


1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- Opowiadanie o Planecie Króla i Próżnego
3. G&Ć-
• Ziemia, nos, niebo, głowa – prowadzący wymienia te cztery słowa w różnej kolejności. Inne osoby mają pokazywać te części przestrzeni i ciała. Prowadzący stara się zmylić innych, pokazując samemu coś innego niż wymienił. Osoba, która się pomyli, prowadzi następną rundę zabawy.
• Dyrygent / Władca - jedna osoba wychodzi, inne siadają w kręgu. Wybrany zuch - władca pokazuje różne gesty, zmieniając je co jakiś czas. Inni powtarzają je. Osoba, która na początku wyszła, musi zgadnąć, kto jest władcą i wydaje rozkazy innym.
• Kapelusz i Oklaski – jedna osoba ma na głowie kapelusz, chodzi swobodnie po pomieszczeniu. Kiedy zdejmuje kapelusz z głowy i się kłania- reszta musi klasnąć dwa razy więcej niż wcześniej. Zaczynamy od 2.
4. Piosenka- „ Bal u Małego Księcia”
5. Gawęda- Opowiadanie o Planecie Geografa
6. Zabawa Tematyczna- „Geograf poznaje Swą planetę” – Każda „6” ma za zadanie:
- wymyślić nazwę kontynentu
- Jego ukształtowanie
- narysować mapę
- napisać jakie rośliny na nim rosną
- napisać jakie zwierzęta na nim żyją
- ludność która go zamieszkuje i Jej zwyczaje – np. piosenkę
Drużynowy ma odpowiednią do ilości „6” liczbę piłeczek- „ malutkich globusików” – np. z masy solnej – z nazwą „6” . Losuje jeden „globusik” i zaprasza „6” do prezentacji Swojego kontynentu. Tak poznaje Swą planetę,
7. KR- decyzja o zabawie w „CICHEGO PRZYJACIELA” – Każdy zuch losuje karteczkę z nazwiskiem innego Zucha- od tego czasu będzie Jego cichym Przyjacielem  Tzn. będzie miły dla Niego, będzie się chętnie z Nim bawił, zrobi Mu drobny upominek
8. Obrzędowe zakończenie

















III)
Cel:
 Wyrabianie odpowiedniego stosunku do pieniędzy
 Nauka kontrolowania rządy posiadania, chytrości i zazdrości
 Walka z materializmem



„ U Bankiera i Latarnika”

1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda- Opowiadanie o wizycie Małego Księcia na Planecie Bankiera i Latarnika
3. G&Ć:
• Ląd, ocean, niebo - na ziemi narysowane jest koło, podzielone na dwie części. Jedna część to ląd, druga - ocean, poza kołem jest niebo. Osoba prowadząca wymienia kolejne słowa (ląd, ocean lub niebo). Uczestnicy skaczą na wymienione pole. Kto się pomyli, prowadzi następny etap gry.

4. Piosenka- „ Bal u Małego Księcia”
5. Gra Planszowa- „ Działania bankowe „ – w grze każdemu polu na poziomie zucha odpowiada działanie matematyczne. Grają Szóstki tak ( każda szóstka ma Swój pionek), że każdy ruch wykonuje inny zuch z Szóstki. Rzuca kostką i rusza się o tyle pól, ile wyrzucił oczek. Gdy stanie na którymś polu, druhna , czyta działanie do rozwiązania. Jeśli zuch odpowie dobrze, otrzymuje z banku nagrodę w postaci jednego pieniążka o nominale 10zł. Gdy zuch odpowie źle, Szóstka płaci do banku karę w wysokości prawidłowej odpowiedzi. Za podpowiadanie Szóstka płaci karę w wysokości 10zł. Na koniec gry szóstki liczą pieniądze które posiadają. Wygrywa Szóstka która posiada najwięcej pieniędzy.
6. KR
7. Obrzędowe Zakończenie


























IV)
Cel:
 Zwrócenie uwagi na wartość przyjaźni
 Ukazanie istoty i roli Przyjaciół w Naszym życiu
 Nauka szacunku do Naszych Przyjaciół
 Nauka okazywania sympatii

„ Spotkanie z Lisem … ”


1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda – Opowiadanie o przygodach Małego Księcia na Ziemi
3. Piosenka- „ Bal u Małego Księcia”
4. G&Ć-
• „Ważne słowo do cichego przyjaciela” – prowadzący rozpoczyna zdanie, które kolejno
każdy powtórzy i uzupełni: Gdyby było mi smutno, mój cichy przyjaciel powiedziałby...
• „Ludzie do ludzi” – ćwiczenie ruchowe w parach, prowadzący mówi np. „łokieć do
łokcia” trzeba dotknąć się łokciami, „kolano do kolana” – wtedy kolanami, gdy po kilku takich poleceniach, prowadzący powie „ludzie do ludzi” trzeba szybko znaleźć nową parę.
• „Bracie, siostro pomóż” – na bazie berka, aby się uratować przed schwytaniem, trzeba rzucić się komuś w ramiona z okrzykiem „ Bracie, Siostro Pomóż”. Dopóki osoby się przytulają- nie mogą być złapane.

5. KR
6. Obrzędowe zakończenie




























V)
Cel:
 Rozwój emocjonalny 
 Nauka pracy w grupie
 Ćwiczenie spostrzegawczości



„ Pożegnanie z Małym Księciem „

1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda- Mały Książe zaprasza Zuchy na ostatnią pożegnalną podróż na Mleczną Drogę, zapowiada niespodziankę.
3. Gra Terenowa ( G&Ć):
Zuchy pokonują trasę Szóstkami. Poruszają się odnajdując w terenie postacie lisków. Ostatnia Szóstka zbiera listki.
• Punkt 1 – Planeta B-612
Zaszyfrowane pytanie- Jaki kwiat pojawił się na planecie Małego Księcia ? Odpowiedź trzeba również zaszyfrować tym samym szyfrem.
• Punkt 2- Planeta Króla
Wykonać koronę dla króla. Członkowie Szóstki mają powiązane ręce- ze Sobą.
• Punkt 3- Planeta Próżnego
Namalować wspólny portret Szóstki.
• Punkt 4- Planeta Bankiera
Policzyć ilość lisków od tego punktu do następnego.
• Punkt 5- Planeta Latarnika
Każdy zuch przechodzi krótki slalom między słupkami czy krzesłami najpierw z otwartymi oczami a następnie z zawiązanymi.
• Punkt 6- Planeta Geografa
Ułożenie w jak najkrótszym czasie mapy Polski z puzzli.
• Punkt 7- Planeta Ziemia
Rozsypanka wyrazowa- „ DOBRZE WIDZI SIĘ TYLKO SERCEM”- ułożyć i nakleić na kartkę.
• Punkt 8- Niespodzianka
W refrenie piosenki „ Bal u Małego Księcia” policzyć samogłoski. Wykonać taką ilość stopek ile jest samogłosek w kierunku określonym i szukać niespodzianki.[ Niespodzianką jest pudełeczko dla Baranka z otworami którego nie można otwierał by Barankowi nic się nie stało- dla każdej Szóstki osobne pudełeczko. W pudełeczku ukrywamy serduszka z masy solnej oraz sprawności dla każdego zucha.] Szóstki ze Swoimi niespodziankami idą na miejsce zbiórki
4. KR- Podsumowanie zadań wykonanych w grze. Podsumowanie cyklu. Podsumowanie zabawy „ CICHY PRZYJACIEL”. Decyzja o przyznaniu sprawności.
5. Krąg Parady- Przyznanie sprawności oraz serduszek 
6. Obrzędowe zakończenie- według tradycji Gromady.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group