Autor Wiadomość
Vena
PostWysłany: Śro 23:57, 12 Wrz 2007    Temat postu: ZACZAROWANA PALETA

CYKL SPRAWNOŚCIOWY




Cykl sprawnościowy „ZACZAROWANA PALETA” ma za zadanie uwolnić duszę artysty z Naszych dzieci 
Pozwala rozwijać dziecięce zamiłowania do rysowania, malowania, rzeźbienia.
Stymuluje i pobudza wyobraźnię.
Sprawność rozwija poczucie estetyki, zdolności manualne, uczy wykorzystywania materiałów.
Kształtuje i rozwija młode talenty. Uczy dążenia do doskonałości w wybranej dziedzinie.
Cykl ma za zadanie również zainteresowanie dzieci sztuką oraz rozbudzenie miłości do sztuki.
Wszelkie prace i dzieła dzieci wyzwalają ich uczucia przez co pozwalają Nam zbliżyć się do Siebie.

OBRZĘDOWOŚĆ:
• Zuchówkę należy zamienić na czas trwania cyklu w pracownie w której Zuchy będą poznawały sztukę. Powinno rozstawić się dookoła przybory malarskie, podłogę zabezpieczyć folią. Dobrze jest również by powiesić na ścianach obrazy a na półkach porozstawiać rzeźby czy figurki.
Jeżeli mamy możliwość możemy postawić także sztalugi.
• Podsumowaniem cyklu może być wystawa prac Zuchów 
• STRÓJ – biała koszula, czapka malarska, pędzel
• ZUCHÓWKA- „ Pracownia Szalonych Mistrzów”
• NAZWY SZÓSTEK- związane z kategoriami sztuki czy kolorami 
• SPRAWDZANIE OBECNOŚCI- Każda szóstka ma własny pojemnik do którego dzieci wkładają PĘDZLE podpisane Swoim imieniem i nazwiskiem. Każdy Zuch ma też własną paletę z pustymi miejscami na kolory, po każdej zbiórce zostaje przyklejony Mu jeden kolor. Aby zdobyć sprawność musi mieć wypełnione wszystkie miejsca z kolorami 
• OKRZYK- „ Paleta Zaczarowana ! - Kadra
Gromada gotowa do malowania ! „ - Zuchy
• ROZPOCZĘCIE ZBIÓRKI – Apel, Okrzyk, Sprawdzenie obecności, rozpalenie świeczki, wybranie Strażnika Ognia
• ZAKOŃCZENIE ZBIÓRKI- KP + Okrzyk II, przyklejenie kolorów na palety
• OKRZYK II – „ Skończone malowanie ! - Kadra
Czas na dzieł prezentowanie ! „ - Zuchy
• SPRAWNOŚCI INDYWIDUALNE:
 Charakteryzator
 Dekorator
 Kronikarz
 Miłośnik sztuk plastycznych
 Mistrz origami
 Modelarz
 Plastyk
 Rzeźbiarz







I)
Cel:
 Nauka współpracy
 Zainteresowanie sztuką
 Rozwijanie zainteresowań
 Ćwiczenie refleksu i spostrzegawczości
 Rozwijanie intelektu

„ Ze Sztuką na Ty „ 


1. Obrzędowe rozpoczęcie (według obrzędowości Gromady)
2. Gawęda- „ Dziś postaramy się poznać SZTUKĘ  Dowiedzieć się co to takiego … „
3. GiĆ:
• „ SZTUKA” – Dzieci chodzą swobodnie po pomieszczeniu. Na hasła:
 ARCHITEKTURA- dobierają się w pary i tworzą DOMEK- chwytają się rękoma w górze robiąc daszek
 MALARSTWO- Dobierają się w pracy. Jedna Osoba udaje sztalugi obracając się plecami do drugiej, a druga maluje Jej palcem po plecach
 RZEŹBA- Stają na baczność, nie ruszając się ani nie wydając żadnego odgłosu.
 MUZYKA- Dobierają się parami. Jedna Osoba kuca i zwija się w kłebek udając nutkę a druga staje przy Niej udając „laseczkę” od nutki
• „Dama z Łasiczką i Warszawska Syrenka „ - Układanka. Dopasowanie kartoników z budynkami, obrazami, rzeźbami, tytułami utworów do haseł : Architektura, Malarstwo, Rzeźba, Muzyka
4. Piosenka- „ Plastelinowy Świat” – nauka 1 zwrotki
5. Zawody – Która „6” najszybciej zrobi krzyżówkę której hasłem będzie SZTUKA. Pytania w Krzyżówce powinny dotyczyć Sztuki i zagadnień z Nią związanych 
6. GiĆ- Krzyżówka- „6” wymieniają się Krzyżówkami
7. KR- Decyzja o zdobywaniu sprawności  Wybranie nazw „6”. Ustalenie OKRZYKU i sposobu sprawdzania obecności
8. Majsterka- Każdy Zuch wykonuje Sobie paletę z kartonu, zaznaczając 6 kółek na kolory i wycinając dziurkę na palec. ( do zaznaczania obecności na zbiórkach )
9. Obrzędowe Zakończenie + Zadanie domowe – Przyniesienie podpisanych pędzli , dużego brystolu i stroju obrzędowego

















II)
Cel:
 Rozwijanie wyobraźni i zdolności artystycznych
 Nauka współpracy


„ Kolorowy Świat Malarzy „ 


1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda- „ Dziś wkraczamy w świat Malarstwa, poznamy znanych malarzy, ble ble ble „ 
3. GiĆ:
• „ Kolorki” – zabawa z chustą Klanza- Zuchy chodzą swobodnie po chuście. Prowadzący opowiada bajkę o malarzu który malował obraz na którym znalazło się to i to i tamto. Przy wymienianiu rzeczy Zuchy przemieszczają się jak najszybciej na kolor którego dana rzecz jest
• „ Tak się pisze na maszynie „ – Zuchy dobierają się dwójkami i „malują” paluchem Sobie nawzajem po plecach
4. Piosenka- „ Plastelinowy Świat”
5. Zabawa- „ Balonowy Malarz„ – Zabawę te najlepiej przeprowadzić na dworze. Na brystolu przyczepiamy balony wypełnione farbą- najlepiej olejną  Dzieci rzucają lotkami przekuwając balony które tworzą kolorowe obrazy 
6. Pląs- „
7. Zabawa- „ Malarski Nos” – malowanie nosem zanurzonym w farbie bez użycia rąk. Zuchy dzielimy na grupy i każda grupa próbuje wykonać reprodukcję znanego dzieła na jednym brystolu.
8. KR- Decyzja o wyjściu na wystawę malarską lub do galerii 
9. Obrzędowe Zakończenie
























III)

Cel:
 Zainteresowanie sztuką
 Rozwijanie osobowości przez poznawanie dorobku kultury
 Dążenie do doskonałości



„ Zwiedzanie Galerii „ 


Zbiórka wyjazdowa. Zuchy odwiedzą Galerię Sztuki, gdzie zobaczą działa znanych autorów.
Rozbudzimy w Nich chęć dążenia do doskonałości i naśladowania mistrzów.

Zadanie międzyzbiórkowe- Zuchy na kolejną zbiorkę mają przynieść:
 kartony,
 puszki,
 plastikowe kubeczki,
 rolki po papierze toaletowym,
 opakowania po maśle
 papier toaletowy
 puste butelki




























IV)
Cel:
 Nauka wykorzystywania materiałów
 Koncentracja uwagi, współdziałanie w grupie,
 Rozwój wyobraźni


„ Architektoniczne cuda”


1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda – „ Dziś będziemy Budowlańcami… „
3. GiĆ:
• „ Inżynierowie budowlani” - Dwóch ochotników będzie pełniło rolę "inżynierów budowlanych". Zadaniem każdego z nich będzie wybudowanie dowolnego obiektu użyteczności publicznej z przygotowanych klocków z pomocą "pracowników", których sobie dobiorą. Każdy "inżynier" ma 5 minut na zastanowienie się, co i jak będzie budował. Potem jeden z nich opuszcza pokój, a drugi dobiera sobie zespół do współpracy. Następnie wyjaśnia im, co będą robili i jak. "Pracownikom" zostają zawiązane oczy. Będą pracowali pod dyktando "inżyniera", który kieruje ich ruchami, ale sam nie może dotykać ani "pracowników", ani klocków. Posługuje się tylko głosem. Osoba prowadząca mierzy czas, w jakim budowa zostanie zakończona.
• „ Szukam pary” – Każdy Zuch podchodzi i losuje karteczkę. Karteczki dzielą grupę na dwie- jedna to wytwór architektury (np. dom, garaż, sklep, kościół), druga- czynność. Dzieli muszą zastanowić się co do czego pasuje a następnie odnaleźć Swoją parę. Osoby które mają „czynność” na Swojej kartce chodzą i pytając napotkanych osób czy może wykonać Swoją czynność u tejże osoby. Natomiast wytwory architektury- milczą, czekając na „odwiedziny„- aż ktoś do Nich podejdzie.
Np. Zuch 1 : „ Czy mogę u Ciebie zamieszkać ? „ ( oznacza to że szuka domu a Jego czynność to mieszkanie )
Zuch 2: „ Nie, ale możesz u Mnie coś kupić” ( oznacza to że Zuch jest Sklepem)
4. Piosenka – „ Plastelinowy Świat” – nauka 2 zwrotki
5. Majsterka- Każda „6” buduje inny budynek z materiałów które zuchy miały przynieść na zbiórkę ( kubeczki, kartony, butelki, rolki po papierze)
6. Zawody- „ Wysoki, gotycki zamek” – która szóstka ubuduje wyższy zamek ?
7. KR- Podsumowanie zabaw i zawodów.
8. Obrzędowe Zakończenie

















V)
Cel:
 Budowanie więzi w grupie
 Aktywna twórczość
 Rozwijanie autoekspresji, autokreacji
 Rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych


„ Rzeźbiarskie cudeńka” 

1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- „ Dziś będziemy rzeźbić i tworzyć … „ 
3. Piosenka- „ Plastelinowy Świat”
4. GiĆ –
• „ BEZLUDNA WYSPA” – „6” gromadzi się wokół stołu albo siedzi na podłodze. Wykonuje masę solną. Uczestnicy spędzą ok. 10 minut, klepiąc, ugniatając, ubijając tę masę na duże miękkie kawałki. Wspólnie formują z bezkształtnej masy wyspę z górami, grotami, rzekami itp. (bez słów)
oraz bez mówienia każdy zaznaczy swoje terytorium na tej wyspie, zbuduje szałas albo dom i wprowadzi tam zmiany, jakie chce
• „ ŻYWA RZEŹBA” – Szóstka losuje karteczkę która określa co mają ubudować. Jedna Osoba z „6” buduje rzeźbę mając za materiał wszystkich członków „6”. Może ich układać we wszelkich pozycjach i związkach. Rzeźbiarz włącza w rzeźbę także i siebie.
• „ MUZEUM RZEŹBY” – Zuchy przemieszczają się swobodnie po pomieszczeniu – „ Muzeum”. Kiedy prowadzący mówi – „W Muzeum Goście oglądają Warszawską Syrenkę „  Wszystkie Zuchy przybierają nieruchomą postać Warszawskiej Syrenki. Kto się poruszy- ten odpada.
5. Majsterka- Lepienie z gliny filiżanek 
6. KR- podsumowanie zbiórki, decyzja o zorganizowaniu własnej Galerii prac 
7. Obrzędowe Zakończenie + Zadanie międzyzbiórkowe- Przyprowadzenie Rodziców, Dziadków, Rodzeństwa, Koleżanek i Kolegów na Naszą wystawę






















VI)

Na zbiórkę przychodzą zaproszeni Goście 

Cel:
 Integracja Gromady z Rodzicami
 Ukazanie działalności Gromady
 Docenienie prac Dzieci 


„ Wystawa Naszych Prac”

1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Majsterka- Przygotowanie prac na wystawę, rozstawienie Ich po Zuchówce, podpisanie
3. Wystawa  Zaproszeni Goście oglądają prace i dzieła Naszych Małych Mistrzów
4. Aukcja- Sprzedawania prac 
5. Krąg Parady- Przyznanie Sprawności
6. Obrzędowe Zakończenie

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group