Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa  Smerfowa Gromada Strona Główna 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada
Forum 113 WrGz " Smerfowa Gromada" przy SP 76
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

CZARODZIEJ

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada Strona Główna -> Sprawności grupowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vena
Administrator



Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:53, 12 Wrz 2007    Temat postu: CZARODZIEJ

CYKL SPRAWNOŚCIOWY


Realizując sprawność „Czarodzieja-Czarodziejki” wprowadzimy Zuchy w magiczny, wyjątkowy
świat.
Całej zabawie będzie towarzyszyła podniosła atmosfera magii, tajemnicy, czarów, niewyjaśnionych zjawisk, „zdrowego strachu”, ciekawości.
Postaramy się wykształtować w Zuchach racjonalny stosunek do świata i zjawisk w Nim zachodzących, rozbudzimy chęć ich poznania.
Wyjaśnimy nurtujące dzieci zagadnienia na podstawie praw chemii i fizyki.
Zwrócimy uwagę na cel i wartość czarów. Wytłumaczymy dlaczego „czary” muszą być dobre i nie mogą nikogo krzywdzić.
Pokażemy dobrą stronę „czarów” i pozytywne cechy Czarnoksiężników i Czarownic.
Cykl sprawnościowy będzie miał na celu również integrację gromady, otwarcie dzieci na nieznany świat i zaciekawienie Nim.
Będziemy starali się by dzieci otworzyły się na najbliższe otoczenie, zaczęły mówić o Swoich uczuciach.
Kształtować będziemy w dzieciach również zręczność, odpowiedzialność i odwagę, bo przecież Zuch- Czarodziej niczego się nie boi.
OBRZĘDOWOŚĆ:
• Na pierwszej zbiórce pojawia się CZARODZIEJ który zaprasza Zuchy do magicznego Świata. Zuchy przyjmują zaproszenie. Przez cały czas trwania cyklu uczą się jak być dobrymi Czarodziejami. Na zbiórce podsumowującej cykl pojawia się znów Czarodziej który chce sprawdzić ich wiedzę. Po pomyślnym przejściu egzaminu Zuchy składaja obietnicę Czarodzieja i wstępują do „Tajnego Stowarzyszenia Czarodziejów i Magów”.
• STRÓJ- Zuchy wykonają stożkowe czapeczki, różdżki, pelerynki z gwiazdeczkami, miotły
• SEKRETNIK CZARODZIEJA- Każdy Zuch będzie prowadził przez czas trwania cyklu Pamiętnik w którym będzie zapisywał Swoje „czary”- dobre uczynki, przebieg Swojego dnia, uczucia, marzenia
• Zuchówka- ŁYSA GÓRA
• ROZPOCZĘCIE ZBIÓRKI- Zuchy przylatują na Łysą Górę w strojach obrzędowych, ustawiają się wkoło, podnoszą w górę różdżkę i wypowiadają OKRZYK, sprawdzanie obecności, rozpalenie świeczki, wybranie Strażnika Ognia
• OKRZYK- „ Heja Heja Szukamy Czarodzieja !” - Kadra
Abrakadabra Bum ! Jest Nas tłum !” – Zuchy
• ZAKOŃCZENIE ZBIÓRKI- Krąg Przyjaźni, po kręgu OKRZYK II, zgaszenie świeczki przez Osobę która była najaktywniejsza na zbiórce lub w jakiś szczególny sposób się zasłużyła, czy wyróżniała
• OKRZYK II – „ Między nogi miotła !” – Kadra
„ Złe czary do Kotla !” - Zuchy
• NAZWY SZÓSTEK- związane ze znanymi Czarodziejami, czy Magikami
• SPRAWDZANIE OBECNOŚCI- każdy Zuch ma miotełkę ze Swoim imieniem, którą przyczepia do tablicy ( wykonane przez Drużynową)
• Podczas zbiórek powinniśmy starać się stworzyć i utrzymać w Zuchówce tajemniczy i „ponury” nastrój, światło powinno być przyciemniona, możemy rozstawić mniejsze lampeczki, jeżeli mamy możliwość – podłączyć urządzenie „produkujące” dym, na ścianach przyklejamy świecące gwiazdki, ustawiamy kociołki, miotły,
• Sprawności indywidualne do cyklu:
 Astronom
 Kronikarz
 Plastyk
 Śmieszek
 Charakteryzator










I)
Cel:
 Rozbudzanie chęci poznawania zjawisk niezrozumiałych
 Zwrócenie uwagi na potrzebę pomocy innym


„ Wkraczamy w Świat Magii”

1. Rozpoczęcie- Zuchy wchodzą do Zuchówki w której unosi się dym, pośrodku stoi postać w
pelerynie, trzymająca różdżkę, dookoła świecą gwiazdki na ścianach
2. Powitanie- Czarodziej wita Zuchy i zaprasza w podroż do świata magii i czarów
3. Show Czarodzieja  - magiczne sztuczki  Po pokazie sztuczek Czarodziej szybko ucieka z Zuchówki gubiąc list.
4. KR- Zuchy czytają list w którym Czarodziej proponuje by Zuchy poznały tajemniczy świat, a On za jakiś czas powróci do Nich by sprawdzić ich umiejętności i wiedzę o świecie czarodziejów. Proponuje by Zuchy wstąpiły do „ CZARODZIEJSKIEJ SZKOŁY MAGII”. Podjęcie decyzji o zdobywaniu sprawności. Wybranie nazw 6. Wymyślenie okrzyku. Ustalenie sposobu sprawdzania obecności.
5. Majsterka- Zuchy wykonują stożkowe czapeczki z bibuła na końcu, różdżek oraz pelerynek ze świecącymi gwiazdami
6. Gawęda – Jeżeli już mamy być Czarodziejami musimy dowiedzieć się o Nich czegoś więcej … Rozmowa o dawnych i dzisiejszych czarodziejach i czarodziejkach [ Witch ? =D], o dobrych i złych czarach, o tym by codziennie czarować, czarować dobrze- tj. pomagać innym.
7. Zabawa-
• „ABRAKADABRA BUM” – Zuchy chodzą/biegają po pomieszczeniu, Prowadzący powtarza cały czas zaklęcie „ ABRAKADABRA” , kiedy padnie w końcu oczekiwane „ BUM” – Wszystkie Zuchy muszą stanąć na jednej nodze i wyciągnąć język. Komu nie uda się wytrzymać chwilkę w takiej pozycji, bez śmiechu- odpada.
• „ TAJEMNICZY WIELBICIEL”- Każdy losuje osobę, dla której przez czas trwania cyklu będzie "tajemniczym wielbicielem". Zabawa polega na robieniu różnych przyjemności, niespodzianek itp. wylosowanej osobie w taki sposób, by nie zorientowała się, kto to robi. Zabawa kończy się próbą odgadnięcia, kto był czyim "wielbicielem" na ostatnie zbiórce podsumowującej cykl.

8. Zakończenie- Zadanie Międzyzbiórkowe [Każdy Zuch ma za zadanie prowadzić Dzienniczek Dobrych Czarów- w którym będzie zapisywał dobre uczynki, codziennie powinien wykonać jeden dobry uczynek, oraz w którym będzie notował niespodzianki i przyjemności, które sprawił Osobie której był wielbicielem]
9. KP + Okrzyk II


















II)
Cel:
 Ćwiczenie refleksu, sprawności, zręczności
 Zwrócenie uwagi na potrzebę mówienia o Swoich uczuciach
 Wyrabianie takich cech jak otwartość, zaufanie, odpowiedzialność,

„ Wyposażenie dobrego Czarodzieje”

1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Rozpoczęcie- „ Dziś dowiemy się co powinien posiadać dobry Czarodziej …”+ sprawdzenie zadanie domowego.
3. Piosenka- „ CZARODZIEJE” – nauka pierwszej zwrotki
4. Majsterka- Wykonanie AMULETÓW MOCY– kamyczki, piórka, sznureczki, muszelki,
5. Zabawa- SZKLANA KULA (z Chustą Klanzy)- Drużynowy mówi co widzi w szklanek kuli – np. Widzę wielkiego, zielonego Słonia- wszyscy biegną na kolor zielony.
6. Majsterka- SEKRETNIK CZARODZIEJA/JKI- Wykonanie sekretnej księgi zaklęć, w której Zuchy będą zapisywały każdy dzień- Pamiętnik z Życia Czarodzieja w którym Zuchy-Czarodzieje mogą pisać o Swoich uczuciach, marzeniach, „czarach”-dobrych uczynkach.
7. GiĆ- KOCIOŁEK- Każdy Czarodziej powinien mieć kociołek. Niestety podczas czarowania do dna Naszego magicznego kociołka przykleiła się wielka, zielona żaba. Należy zanurkować w kociołku i bez pomocy rąk wyłowić żabę. Pamiętaj o ręcznikach !
MIOTŁA- Każdy Czarodziej ma również miotłe. Cała zabawa polega na tym, że Zuchy siedzą w kręgu z rękoma skrzyżowanymi za plecami, stykając się stopami, pomiędzy którymi stoi miotła. Zadaniem Zuchów jest manipulowanie stopami w ten sposób by miotła nie upadła na żadną osobe.
8. KR- Jaki powinien być prawdziwy Czarodziej? Dobry Czarodziej. Rozmowa o Jego cechach. Decyzja o dążeniu do ideały Dobrego Czarodzieja.
9. Obrzędowe Zakończenie + Zadanie międzyzbiórkowe- Pamiętać o Stroju na następną zbiórkę





























III)
Cel:
 Wyjaśnianie prostych zjawisk fizycznych i chemicznych
 Rozwijanie sprytu, zręczności
 Ćwiczenie refleksu


„ Magiczne Sztuczki”


1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- „ Dziś nauczymy się kilku prostych sztuczek i czarów … „
3. GiĆ- „ CZARY MARY” – czyli kilka łatwych czarodziejskich ćwiczeń
• Jak zrobić by jajko zniknęło ? – na kieliszek do jajka nakładamy połówkę piłeczki pingpongowej, którą można szybko obrócić odwrotnie by wypukła strona znalazła się wewnątrz kieliszka
• Magiczne rysunki- Pisanie świeczką po kartce( nic nie widać ), kiedy zamalujemy kartkę kredką pojawia się wszystko co wcześniej narysowaliśmy.
• Tworzenie różnokolorowych mikstur poprzez dolewanie do wody barwników



4. Piosenka- „ Czarodzieje”
5. Zawody- LOT NA MIOTLE- Zuchy ustawiają się w szeregu, każdy Zuch trzyma między
nogami miotłę, na dany znak Zuchy biegną do określonego punktu i wracają. Kto wróci najszybciej- Wygrywa.
6. KR- podsumowanie zbiórki, sprawdzenie SEKRETNIKÓW CZARODZIEJI
7. Obrzędowe Zakończenie































IV)
Cel:
 Dobra zabawa
 Wyrabianie racjonalnego stosunku do przepowiedni i wróżb
 Rozwijanie wyobraźni

„ Zajrzyj w przyszłość …”

1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda- „ Dziś spojrzymy w przyszłość by dowiedzieć się jaki los Nas czeka, jakie przygody są Nam pisane …”
3. Zabawy i wróżby:
• Jedzenie jabłka na sznureczku- W którym jabłku będzie więcej pestek ten będzie bogatszy
• Przekłuwanie serduszek z wypisanymi imiona dla chłopców- imiona dziewcząt, dla dziewczyn- imona chłopców- Imię sympatii
• Mixowane kubeczki – wybór jednego z 4 kubeczków pod którymi schowane są:
- różaniec – „ Zostaniesz Zakonnica/Księdzem”
- obrączka- „ Szczęście w miłości”
- moneta- „ Wielkie bogactwo”
- mapka- „ Daleka podróż”
• „ Karty Myśli „ – wszyscy siedzą w kręgu i po kolei dopowiadają fragment opowiadania
• „ Wielka Kostka Przeznaczenia” – rzucanie wielką kostką ( wielki karton). Obok lezą kartoniki z oczkami. Zuch odkrywa wybrany kartonik z odpowiednią ilością oczek które wypadną:
 1 oczko - „ Ale z Ciebie fujara =D „
 2 oczka- „ Spróbuj polizać Swój łokieć”
 3 oczka- „ Ubierz jutro róż a będziesz miał szczęście”
 4 oczka- „ 4 oczka to dwie pary oczu „
 5 oczek- „ Czarownica nie zawsze lata na miotle”
 6 oczek- „ Prawdziwy Czarodziej potrafi wyczarować uśmiech”
• Co mówi Mój but ? – Przestawianie butów w poprzek pomieszczenia
• Lanie wosku przez klucz 
4. KR- Podsumowanie i wyciągnięcie wniosków z Naszych wróżb, rozmowa o realnych planach i marzeniach Zuchów, opowiedzenie o Swoich dobrych czarach zapisanych w SEKRETNIKACH CZARODZIEJÓW
5. Obrzędowe Zakończenie




















V)
Cel:
 Zwrócenie uwagi na ideały braterstwa, przyjaźni, jedności
 Zwrócenie uwagi na potrzebę tolerancji
 Ukazanie potrzeby ponoszenia konsekwencji za Swoje czyny
 Nauka współpracy i pracy w grupie


„ Mroczne i Szatańskie CZARY-MARY”

1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- Historia o Jacku, który próbował zaczarować Swojego sąsiada, który był Chińczykiem w strasznego potwora. Za karę próby używania „czarnej magii” – Rada Prawdziwych Czarodziejów chcąc ostrzec innych przed próbami używania złych czarów ukarała Jacka zamieniając Jego głowę w dynię. Na pamiątkę tego wydarzenia każdy Czarodziei przynajmniej raz w Swoim życiu, w dniu Urodzin Jack’a wycina z dyni głowę w której zapala świeczkę by ustrzec się przed złymi czarami.
3. Majsterka- Wykonanie Głowy JACK’A z dyni – każda 6 wykonuje własną Głowę
4. Piosenka- „ Czarodzieje „
5. Zabawy:
• „ ZACZAROWANE POSĄGI” – Parami. Całość naśladuje jedną PARĘ z której Jedna Osoba staje pośrodku w dowolnej postawie. Druga Osoba z PARY podchodzi i zmienia pozycję ręki, nogi itp. Reszta par powtarza. Osoba prowadząca w dowolnym momencie mówi: „ HOKUS POKUS”- wtedy każdy zastyga nieruchomo tam, gdzie się aktualnie znajduje w identycznej pozycji, jak PARA ze środka. Po chwili osoba prowadząca mówi: „ BUM” i zabawa trwa dalej – Złe czary zamieniają Czarodziejów w Posągi
• „ ZACZARUJ MNIE” - uczestnicy dzielą się na trzy grupy i stają rzędami w odległości 2-3 metrów od siebie. Pierwszy rząd będzie „ WIEDŹMAMI I ZŁYMI CZARNOKSIĘŻNIKAMI” - wymyśla hasło/zaklęcie- „ZŁY CZAR”, którym „zaczaruje”- przekaże krzycząc trzeciemu rzędowi, czyli "DOBRYM DUSZKOM". Zadaniem środkowego rzędu-„ ZUCHOWYCH CZARODZIEI” jest zagłuszanie- zatrzymywanie „ZŁEGO CZARU”(krzykiem, machaniem rękami, tupaniem itp.). Na znak prowadzącego rozpoczyna się wykrzykiwanie hasła i zagłuszanie. Gra toczy się, dopóki "DOBRE DUSZKI" nie odgadną hasła-zaklęcia. Potem następuje zmiana ról.
6. KR- Rozmowa o odpowiedzialności ponoszenia konsekwencji Swoich czynów, o potrzebie tolerancji i jedności, o wyrozumiałości i szacunku do innych.
7. Obrzędowe zakończenie.





















VI)
Cel:
 Budowanie więzi międzyludzkich
 Stwarzanie poczucia jedności
 Kształtowanie postawy dobrego, pomocnego i uczynnego Zucha
 Nauka pracy w grupie i twórczego rozwiązywania problemu

„ Sabat Czarownic „

1. Zuchy znajdują na drzwiach do Zuchówki list, który informuje je by udały się na tyły szkoły.
2. Rozpoczęcie- Zuchy przychodzą w wyznaczone miejsce gdzie przy kociołku z którego się dymi, stoją w kręgu zakapturzone postacie. W tle słychać ponurą muzykę. Jedna z zakapturzonych postaci opuszcza kaptur- okazuje się że to Nasz Czarodziej, który odwiedził Nas na pierwszej zbiórce.
Rozpoczyna Swoją przemowę nie reagując na pytania czy uwagi.
„ Witam Was Drodzy Przyjaciele !
Wróciłem do Was by sprawdzić czego nauczyliście się od czasu Naszego pierwszego spotkania.”
Pozostałe postacie opuszczają kaptury- Tak, to Druhna Drużynowa i Przyboczni.
„ Rozmawiałem z Waszymi Czarodziejami, opowiedzieli Mi o Waszych przygodach,
naukach, próbach czarowania.
Chciałbym jednak zobaczyć na własne oczy czego się nauczyliście.
Staniecie teraz do egzaminu, który jeżeli uda Wam się pomyślnie zaliczyć- złożycie przysięgę
i staniecie się Członkami „Tajnego Stowarzyszenia Czarodziejów i Magów”
Przyboczni podają każdej „6”jajko ( wcześniej długo moczone w occie co zmiękczyło jego skorupkę).
„ Aby zasłużyć na miano Prawdziwych Czarodziejów- udowodnijcie że Nimi Jesteście.
Włóżcie to jajko do butelki. „

3. Ćwiczenie- „ Magiczne Jajo” – Każda „6” dostaje JAJKO( wcześniej moczone w occie co zmiękczyło Jego skorupkę) i BUTELKĘ. Ma za zadanie włożyć JAJKO do BUTELKI.
4. Przemowa Czarodzieja:
„ Udało się Wam !
Możecie nazywać się Prawdziwymi Czarodziejami !
Stańcie teraz w Kręgu Parady wokół Kociołka!”
5. Krąg Parady – Czarodziej:
„ Wyciągnijcie Swoje różdżki w kierunku Kociołka i powtarzajcie za Mną:
„ Bede Dobrym Czarodziejem.
Bede uzywal/a czarów tylko w waznych i dobrych celach.
Nigdy nie przejde na ciemna strone mocy. „
Od teraz Jesteście prawdziwymi Czarodziejami i należycie do „TAJNEGO STOWARZYSZENIA CZARODZIEJÓW I MAGÓW”
Korzystajcie dobrze ze Swej mocy.
GRATULUJĘ ! „

Czarodziej znika.

6. Krąg Parady- Wręczenie sprawności, Okrzyk I,
7. Piosenka- „Czarodzieje”
8. KR- Podsumowanie zabawy- „ Tajemniczy Wielbiciel”, sprawdzenie i omówienie SEKRETNIKÓW CZARODZIEJÓW
9. KP + Okrzyk II


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada Strona Główna -> Sprawności grupowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin