Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa  Smerfowa Gromada Strona Główna 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada
Forum 113 WrGz " Smerfowa Gromada" przy SP 76
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SMERFIK 8-)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada Strona Główna -> Sprawności grupowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vena
Administrator



Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:53, 12 Wrz 2007    Temat postu: SMERFIK 8-)

Sprawność wewnątrz Gromady.



Cykl sprawnościowy został opracowany do zdobywania wewnątrz Gromady ( „ Smerfowa Gromada”).
Jest odpowiedni do zdobywania jako pierwsza sprawność po naborze, gdyż ma na celu zapoznanie dzieci z Gromadą, z regułami, obrzędami i zwyczajami panującymi w Niej.
Integruje grupę, uczy współpracy.
Pozwala znaleźć elementy spajające grupę i jednoczące.
Przez poznawania Smerfów, z których każdy odznacza się innymi cechami, innymi zainteresowaniami pozwala rozwijać się na wielu płaszczyznach.
Podpierając się przykładami Smerfowych bohaterów, które postępuje zgodnie z Prawem Zucha- Dzieci je poznają i uczą się jak je przestrzegać.
Stymuluję wyobraźnie i pobudza do twórczego myślenia.
Pozwala dostrzec różnice międzyludzkie na przykładzie Smerfów, uczy szacunku i tolerancji.
Dzięki tej sprawności każde dziecko potrafi znaleźć Swoje miejsce w grupie- nowej grupie jaką jest Gromada do której przyszło.
Sprawność jest związana z przyrodą, do której postaramy się nauczyć szacunku.
































OBRZĘDOWOŚĆ:
• Dzięki tej sprawności Dzieci poznają obrzędy panujące w Gromadzie, sprawność pozwala je wypracować i utwierdzić.
• Zwracając uwagę na fakt iż każdy Smerf jest inny, przedstawia różne wartości, można dopasować osobowość jednego Smerfa to jednego punktu Prawa:
 Zuch kocha Boga i Polskę- Smerf Poeta
 Zuch jest dzielny- Smerf Strażak
 Zuch mówi prawdę-
 Zuch pamięta o Swoich obowiązkach- Smerf Farmer
 Wszystkim z Zuchem jest dobrze- Papa Smerf
 Zuch stara się być coraz lepszy- Smerf Siłacz
• STRÓJ- białe geterki/spodenki, niebieskie koszulki, białe czapki + rewizyty odpowiednie dla określonego Smerfa
• ZUCHÓWKA- „ Wioska Smerfów”
• PSEUDONIMY- Każde Dziecko wybiera Sobie Smerfa z którym się identyfikuje i przyjmuje Jego pseudonim
• KRONIKA- „Smerfowa Kronika”- Kronika Gromady  Co roku tworzymy nową
• PIOSENKA- „ Smerfny Raj”
• OKRZYK- „ Smerf- To Ja !
Smerf- To Ty !
Smerf- To Zuch ! „
• NAZWY SZÓSTEK- Związane ze Smerfami- np. Sasetki, Groźne Klakiery
• SPRAWDZANIE OBECNOŚCI- Każda Szóstka ma własnego Grzyba- Domek Smerfa przy którym ustawia figurki Smefów- każdy ustawia Swojego bohatera, figurka Zucha którego nie ma znajduje się w domku
• ROZPOCZĘCIE ZBIÓRKI- Apel Zuchowy + Okrzyk, Sprawdzenie Obecności, Rozpalenie Świeczki, Wybranie Strażnika Ognia
• ZAKOŃCZENIE ZBIÓRKI- KP+ Okrzyk+ Zgaszenie świeczki przez Osobę która była najaktywniejsza na zbiórce, lub w szczególny sposób się zasłużyła lub wyróżniała
• TOTEM- Totem Gromady wykonany jakiś czas temu … 
• SKARBIEC GROMADY- Drewniana skrzynia ślicznie ozdobiona przez Zuchy 
• SKARBONKA GROMADY- „ Bogactwo Smerfików” -Metalowa, ozdobiona puszka
• ZESZYT ZE SKŁADKAMI – „Smerfowy Bank”- zeszyt w którym zapisywane są składki
• ZUCHOWE NOTATNIKI- „Notatnik Smerfika” – każdy Zuch będzie miał notatnik
• Funkcje w Gromadzie:
 Strażnik Totemu- nosi filcowy kluczyk na prawej kieszonce mundurka
 Strażnik Skarbca- nosi filcową kłódeczkę na prawej kieszonce mundurka
 Szóstkowy- nosi niebieską, plastikową kosteczkę na lewej kieszonce mundurka
 Strażnik Skarbonki- zbiera składki do Skarbonki i zapisuje w zeszycie, nosi filcową monetę na prawej kieszonce mundurka
 Kronikarz- dba o Kronikę, pilnuje by każda zbiórka i wydarzenie było opisane, nosi filcową książke na prawej kieszonce mundurka
 Strażnik Ognia- wybierany na każdej zbiórce, pilnuje świeczki w czasie trwania zbiórki, dba by nie zgasła
 Porządnicki- po każdej zbiórce zostaje jeden Zuch, który pomaga posprzątać Zuchówkę, wybierany przez Drużynową
Każda z tych funkcji uczy przede wszystkich odpowiedzialności. Nakłada na zuchy jakiś
obowiązek, uczy pamięci o Nim oraz sumiennego wywiązywania się z powierzonego Mu zadania.
• BARWY GROMADY- błękitne chusty
• KOSZULKI GROMADY- błękitne koszulki ze Smerfem i napisem „ SMERFOWA GROMADA”
• PRZYJĘCIE DO GROMAY- Uroczysta zbiórka, KR- decyzja o przyjęciu, Krąg Parady- wręczenie-założenie chusty i wręczenie sprawności „Smerfika” (Krasnoludek + nalepka ze sprawnością „SMERFIKA”- opracowanie własne), piosenka Gromady, Okrzyk
• SPRAWNOŚĆ „ Smerfika” (Krasnoludek + nalepka ze sprawnością „SMERFIKA”- opracowanie wlasne) – noszona nad praw a kieszonką mundurka
• OBIETNICA ZUCHOWA- Uroczysta zbiórka, według różnej fabuły, Obietnica składana na OGIEŃ, w Uroczystościach mogą uczestniczyć Rodzice czy zaproszeni Goście.
• PACHOLIK- Laska Dziadka Smerfa
• SPRAWNOŚCI INDYWIDUALNE:
 Smerfik



I)
Cel:
 Integracja Gromady
 Nauka współpracy
 Zdrowa rywalizacja
 Zwrócenie uwagi na różnice występujące zarówno miedzy Smerfami jak i ludźmi, wyrabianie szacunku do drugiego człowieka, mimo jego odmienności
 Wyrabianie poczucia jedności, przynależności do grupy
 Odnajdywanie Swojego miejsca w grupie

„ Czy Ty wiesz kto to jest? Jest niebieski i ma gest?
I uwielbia te przygody,
Kocha ciągle bawić się ?
To jest SMERF kolego ! „ 


1. Wprowadzenie Obrzędowego rozpoczęcie:
• Apel- nauka Zuchowej musztry
• Nauka meldowania
• Nauka Okrzyku
• Wyjaśnienie kim jest Strażnik Świeczki
• OBRZĘDOWE ROZPOCZĘCIE
2. Gawęda –„Jesteśmy Smerfową Gromadą więc od czas byśmy bliżej poznawali Naszych Bohaterów...”
3. ZABAWA-
• Berek „ Gargamel” - Zuchy są Smerfami a Berek – „ Gargamelem”
• Berek- „Smerfowe Grzybki” – Zuchy dobierają się parami. Jedna Osoba z pary jest Domkiem- GRZYBKIEM a druga- SMERFEM. Zuchy biegają swobodnie, pojedyńczo po pomieszczeniu w rytm muzyki która leci w tle. Kiedy muzyka ustaje- GRZYBEK kuca a SMERFIK musi odnaleźć Swój - Domek i usiąść Mu na kolanku. Która para zrobi to jako ostatnia- odpada. Zabawa toczy się dalej aż do pozostania ostatniej pary.

4. Piosenka- Nauka pierwszej zwrotki „ Smerfny Raj”
5. GiĆ-
• „ Poszukiwanie Smerfów” – Podczas zabawy Zuchy poznają Smerfy i ich różnorodność.
Na określonym terenie ukryte są karteczki z wizerunkami Smerfów. Zuchy na dany znak rozbiegają się po terenie i szukają karteczek. Następnie Drużynowy pokazuje Zuchom tablicę na której brakuje wizerunków Smerfów, są natomiast w tabeli umieszczone rekwizyty określające danego Smerfa a obok są opisane cechy i zajęcia tego Smerfa. Drużynowy odczytuje cechy, opowiada o danym Smerfie a Zuchy określają co to za Smerf. Zuch który ma w Swojej kolekcji zebranych kartek danego Smerfa przyczepia go do tablicy.
6. Pląs – „ Krasnoludki „
7. KR- Zuchy poznały już Smerfy. Każdy Zuch wybiera Sobie bohatera z którym się identyfikuje a następnie zostaje to zapisane w KRONICE – wcześniej przygotowana przez Drużynowego. Szóstki wybierają Swoje nazwy. Wybieramy Kronikarza Gromady. Ustalamy sposób sprawdzania obecności
8. Obrzędowe Zakończenie









II)
Cel:
 Ćwiczenie refleksu, spostrzegawczości
 Wyrabianie odpowiedzialności
 Nauka współpracy
 Wyrabianie elementów spajających grupę

„ Każdy Smerf ma wielki Skarb !” 


1. Obrzędowe Rozpoczęcie (sprawdzenie obecności- Zuchy już identyfikują się z postaciami )
2. ZWIAD- Wyjście do parku i zbieranie darów jesieni  Skarbów 
3. Powrót do Zuchówki
4. Gawęda – „ Wszyscy mają jakieś skarby, My również. Przynieśliśmy ze Sobą skarby jesieni, musimy mieć tajemnicze miejsce gdzie będziemy ukrywać Nasze skarby. Dlatego dziś wykonamy Sobie taki Skarbiec”
5. Majsterka- Ozdobienie skrzyni, która będzie pełniła rolę skarbca smerfowymi wzorami 
6. GiĆ –
• „ Walka o Skarb” – Na ziemi narysowane jest koło – „ Grzybek ze Skarbem” – Domek Smerfa w którym znajduje się Skarbiec. Osoba w środku koła jest PAPĄ SMERFEM, który broni Skarbca, pozostali, znajdujący się poza kołem- GARGAMELAMI- starają się wykraść skarb poprzez dotknięcie Go. PAPA SMERF broni skarbca poprzez dotykanie rąk GARGAMELI którzy chcą dotknąć Skarbca. Dotknięty GARGAMEL odpada. Wygrywa Zuch któremu udało się dotknąć Skarbiec lub PAPA SMERF który wyeliminował wszystkich GARGAMELI.
• „ Kluczyk i kłódka” – Dopasowywanie odpowiedniego klucza do kłódki. Na ziemi rozrzucone są różne klucze i kłódki. Należy jak najszybciej dopasować klucz do odpowiedniej kłódki.
7. Piosenka- „ Smerfny Raj” – nauka II zwrotki
8. KR- Wybór Strażnika Skarbca. Zapoznanie ze Skarbonką Gromady i wybór Strażnika Skarbonki.
9. Obrzędowe Zakończenie + Założenie „ Notatnika Smerfika”  w którym Zuchy będą zapisywały jak nazywa się Ich Gromada, 6, kto jest Drużynową, kontakt do Drużynowej, Prawo Zucha, kiedy odbywają się zbiórki, swój pseudonim,
























III)
Cel:
 Ustalenie praw i obowiązków
 Pogłębianie patriotyzmu
 Zwrócenie uwagi na wartość Rodziny
 Wyrabianie postaw dobrego kolegi/koleżanki
 Zwrócenie uwagi na potrzebę doskonalenie odwagi, dzielności
 Pogłębianie prawdomówności, odpowiedzialności
 Praca nad tolerancja
 Dążenie do doskonałości

„ Smerfowy Kodeks” 

1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- „ W Wiosce Smerfów obowiązują różne prawa i obowiązki, jak wszędzie. Niektórzy z Was mają już Swoje obowiązki, np. dbają o Kronikę czy pilnują Naszego Skarbca. Dziś poznamy Nasze Prawa. Poznamy Prawo Zucha, bo przecież chcemy być prawdziwymi i dobrymi Zuchami”
3. „ PRAWO ZUCHA” – omówienie i wyjaśnienie przy pomocy zabaw:
 Zuch kocha Boga i Polskę:
 Gawęda- Rozmowa o Polsce, o Naszych symbolach narodowych, o fladze. Zwrócenie uwagi na to, że każdy z Nas ma Swoją małą Ojczyznę, a najbliższa Nam taką Ojczyzną jest Nasza Rodzina
 Majsterka- Wykonanie flag Polski  Kartony- biały i czerwony, patyczki ( najlepiej od szaszłyków)
 GiĆ- „Moja Mała Ojczyzna” – Zuchy układają z puzzli Mapę Polski na której zaznaczone są ponumerowane, większe miasta. Zuchy rzucają najpierw jedną a następnie dwoma kostkami. Liczba która wypadnie odpowiada liczbie przy mieście. Drużynowy czyta Zuchom co znajduję się w tym mieście, coś szczególnego dla danego miasta. Zuchy określając położenie i znając charakterystyczne budowle czy wydarzenia związane z miastem zgadują co to za miasto. Jeżeli uda Im się odgadnąć- dostają kartonik z nazwą tego miasta który układają na mapie.
 GiĆ- „ Inny kolor, inny kościół , inna wiara” – Dopasowywanka- Skojarzenia- dopasowywanie kartonów z budowlami świątyń do ludności i nazw religii
 Gawęda- posumowanie wcześniejszego Ćwiczenia. Rozmowa o różnościach religijnych, o potrzebie tolerancji, bo przecież Bóg Kocha wszystkich bez względu na kolor skóry czy wyznanie
 Zuch jest dzielny
 „ Pudło tajemnic” – Zuchy wkładając rękę do czarnego pudła które jest pełne robaków  , a tak naprawdę są w Nim żelki, które kształtem przypominają robale 
 Gawęda- Rozmowa o tym co to znaczy być dzielnym ?
 Zuch mówi prawdę
 Zabawa- „ KŁAMCA” - Uczestnicy siedzą w kręgu. Osoba A przedstawia pantomimicznie hasło, które wylosowała od Prowadzącego np. zapalanie ogniska. Reszta pyta: co robisz?, Osoba A odpowiada nieprawdę, np.: puszczam latawca.
 Gawęda- O tym dlaczego ludzie kłamią, o tym dlaczego Zuchy nie powinny tego robić- zbudowana na podstawie bajki o Pinokio
 Zuch pamięta o Swoich obowiązkach
 Majsterka- Wykonanie tabliczki z przypomnieniem o obowiązku który każdy Zuch wykonuje a czasami o Nim zapomina
 Wszystkim z Zuchem jest dobrze
 Gra na skojarzenia „ Co mogę zrobić ? „ – Drużynowy rzuca hasło a następnie wyznacza Zucha który mówi co może zrobić
- np. Drużynowy „ W ogródku jest więcej chwastów niż kwiatków „ , Zuch- „ Mogę wyplewić ogródek „ ,
 Zuch stara się być coraz lepszy
 Zabawa „ Talarek” – Zuchy stoją w kręgu, jedna Osoba stoi w środku. Zuchy w kręgu podają Sobie do ręki TALAREK – czekoladową monetę z ręki do ręki, zadaniem Osoby w środku jest jak najszybsze określenie gdzie znajduje się talarek. Każda Osoba która jest w środku powinna być tam przynajmniej dwa razy by pokazać że im więcej i dłużej coś ćwiczymy tym lepsi w tym jesteśmy
• „ Smerfne Prawo” – Drużynowy odczytuje Punkt Prawa a Zuchy korzystając z tablicy ze wcześniejszych zbiórek dopasowują odpowiedniego Smerfa ( do którego również jest czytany dodatkowy opis tego co robi itd.) do Punktu Prawa.
4. KR- Podsumowanie Prawa Zucha, rozmowa o tym czy łatwo będzie Nam go przestrzegać.
5. Obrzędowe Zakończenie + Zadanie Międzyzbiórkowe- Wypełnienie kolorowanki z Prawem Zucha









































IV)
Cel:
 Zwrócenie uwagi na odwagę, radość, pogodność
 Wyrabianie cech dobrego Zucha i dążenie do doskonałości\
 Zdrowa rywalizacja
 Ćwiczenie refleksu


„ Orzeł biały to odwaga, Słońce radość głosi „

1. Obrzędowe rozpoczęcie
2. Gawęda – Pokazanie namalowanego na szybie Znaczka Zucha oraz prawdziwego Znaczka Zucha, rozmowa o wartości tej odznaki, o tym czym jest
3. Majsterka- Kolorowanka – „ Znaczek Zucha”
4. Piosenka- „ To Zuchy, to Zuchy „ – nauka
5. GiĆ-
• GIGANT PUZZLE – Układanka Znaczka Zucha
• „ Kolorki „ – Zuchy siedzą na podłodze podzielone na grupy. Każda grupa ma przyporządkowany jeden kolor- żółty, biały, czerwony, niebieski (kolory ze Znaczka Zucha). Osoba prowadząca wymienia część Znaczka Zucha. Grupa która ma przyporządkowany kolor którego ta część jest wstaje jak najszybciej.
• „ Mój Znaczek „ – Zuchy dobierają się parami. Stają naprzeciwko Siebie. Jedna Osoba z pary trzyma w otwartej dłoni, na wyciągniętej ręce Znaczek Zucha. Druga Osoba ma za zadanie jak najszybciej przejąć ten Znaczek. Osoba pilnująca Znaczka może się bronić zamykając (ale nie cofając) dłoń.
• „ Słoneczna zgadywanka” -Quiz- „ Smerfowe Zuchy” – dotyczący Prawa Zucha, Smerfów, Gromady i Znaczka Zucha. – Zuchy podzielone na Promyki Słońca- Szóstki siadają dookoła Drużynowej która jest Słoneczkiem. Drużynowa zamyka oczy, zadaje pytanie, daje chwilkę na zastanowienie, a następnie wskazuje jakiś promyk. Odpowiada pierwsza Osoba, siedząca najbliżej Drużynowej. Jeżeli odpowie Promyk zdobywa punkt. Jeżeli nie- wskazuje inny Promyk. Po każdym pytaniu pierwsza Osoba siada na końcu- bez względu na to czy Jej Promyk odpowiadał na pytanie czy nie.
6. KR- Podsumowanie symboliki Znaczka Zucha. Decyzja o próbie zdobywania Znaczka. Zuchy poznają także TOTEM Gromady, który pojawia się pierwszy raz na zbiórce w nowym gronie. Wnoszą Go zeszłoroczni Szóstkowi. Rozmowa o Totemie. Wybór Strażnika Totemu.
7. Obrzędowe Zakończenie



















V)
Zbiórka z Rodzicami.
Pierwsza ważna uroczystość nowych zuchów.

Cel:
 Integracja Gromady
 Wybudowanie poczucia przynależności do Grupy
 Budowanie więzi międzyludzkich

„ Smerfowe grono się powiększa” 


1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- O tym czego nauczyliśmy się do tej pory, jakie to ważne. Rozmowa o tym że Jesteśmy już przygotowani by zostać przyjętym do Grona Smerfów
3. KR- Decyzja o przyjęciu nowych Zuchów do Gromady
4. Krąg Parady- Przyjęcie nowych Zuchów do Gromady, wręczenie chust i sprawności
5. Gratulacje, Okrzyki 
6. Piosenka- „ Smerfny Raj” , „ To Zuchy, to Zuchy”
7. Kino Zuchowe- film nakręcony przez Przybocznych przedstawiający działalności i zabawę Zuchów od pierwszej zbiórki naborowej, wspólne oglądanie zdjęć 
8. Obrzędowe Zakończenie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada Strona Główna -> Sprawności grupowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin