Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa  Smerfowa Gromada Strona Główna 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada
Forum 113 WrGz " Smerfowa Gromada" przy SP 76
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

PRZYRODNIK

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada Strona Główna -> Sprawności grupowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Vena
Administrator



Dołączył: 02 Wrz 2007
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 23:57, 12 Wrz 2007    Temat postu: PRZYRODNIK

CYKL SPRAWNOŚCIOWY


Cykl sprawnościowy przyrodnik ma na celu zbliżenie dzieci do otaczającej Je przyrody oraz kształtowanie właściwego stosunku do niej,
Pozwala zbadać faunę i florę, wytłumaczyć zjawiska zachodzące w wodzie, powietrzu i na ziemi.
Rozbudza w dzieciach chęć poznania przyrody i praw nią rządzących.
Kształtuje w Zuchach takie cechy jak spostrzegawczość, cierpliwość, wytrwałość.
Zaspokaja dziecięcą ciekawość.
Podczas trwania cyklu postaramy się zbudować więź emocjonalną ze środowiskiem.
Przy poznawaniu przyrody wykorzystamy wiadomości które dzieci zdobyły już w szkole.


OBRZĘDOWOŚĆ:
• Większość zbiórek ze względu na porę roku będzie odbywała się w pobliskim parku lub będzie wyjazdowa
• W Zuchówce postaramy się stworzyć leśny klimat Rozstawimy zapachy „leśne”, żywe rośliny, korę z drzewa, szyszki, odnowimy drewniane ławeczki i pieńki, powiesimy plakaty ze zdjęciami zwierząt
• ZUCHÓWKA- „ Leśna Baza”
• STRÓJ- Kapelusz i krótkie spodenki – zielone , lupy
• NAZWY SZÓSTEK- związane z przyrodą
• SPRAWDZANIE OBECNOŚCI – Każda szóstka ma wykonany plakat własne drzewa i listki z imionami które przyczepia do drzewka
• OKRZYK- „ Lupy do góry ! - Kadra
Robale z dziury ! „ - Zuchy
• ROZPOCZĘCIE ZBIÓRKI- Zuchy ustawiają się wokół pieńka trzymając w ręce Swoje lupy, okrzyk, sprawdzenie obecności
• ZAKOŃCZENIE ZBÓRKI- Zuchy ustawiają się wokół pieńka, Krąg Przyjaźni
• SPRAWNOŚCI INDYWIDUALNE:
 Hodowca Kwiatów
 Meteorolog
 Ptasi Opiekun
 Zbieracz Grzybów
 Zielarz









I)
Cel:
 Rozbudzenie zainteresowania przyrodą
 Nauka współpracy i podejmowania decyzji
 Rozbudzenie poczuwania się do odpowiedzialności za stan gleby i chęć poprawienia go


„ Poznajemy Naszą Ziemię „ 


1. Obrzędowe Rozpoczęcie ( według tradycji Gromady)
2. Gawęda- List od geologa
„ Drogie Zuchy !
Badam ziemię od wielu, wielu lat. Zaobserwowałem bardzo niepokojące zjawisko. Stan polskiej gleby jest coraz gorszy. Nic nie chce na niej rosnąć oprócz chwastów, a robaczki mieszkające w niej giną. Podjąłem się wykonania szczegółowych badań, analiz i obserwacji. Mam nadzieję, że w ten sposób znajdę przyczynę takiego stanu rzeczy.
Niestety, ziem do zbadania jest ogrom, a Ja Jestem tylko jeden. Nie daję rady pobrać próbek z każdej części Polski. Jako, że Jesteście zuchami ( a takie dzieci ponoć są dobre, nie niszczą przyrody i pomagają innym), chciałbym Was bardzo prosić o pomoc.
Czy moglibyście przebadać glebę w Waszej okolicy?
To naprawdę jest przyjemna zabawa a ponadto bardzo pożyteczna. Dzięki Wam znajdę sposób na poprawienie stanu gleby w Polsce.
W liście załączam cztery pojemniczki na glebę oraz ankietę jaką należy wypełnić.
Zadanie jest bardzo proste: do pojemniczka wsypujecie ziemię, a następnie określacie ją zakreślając właściwą odpowiedź na karcie.
Z góry bardzo, bardzo Wam Dziękuję
Prof. Zenobiusz Ziemiastowski
3. KR- Decyzja o pomocy Geologowi
4. Zwiad- Badanie gleby w „6”
5. Majsterka- Ilustrowanie widzianej w parku przyrody piaskiem
6. Piosenka- „ Las i Ziemia” - nauka
7. KR- Podsumowanie zbiórki, decyzja o zdobywaniu sprawności, wybranie nazw szóstek, ustalenie okrzyku, sposobu sprawdzania obecności,
8. Obrzędowe Zakończenie + Zadanie międzyzbiórkowe- Strój obrzędowy 

















II)
Cel:
 Budowanie więzi emocjonalnej ze środowiskiem
 Rozwijanie zdolności artystycznych
 Zdrowa rywalizacja


„ Liściasty Przyjaciel” 


1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda – „ Dziś poszukamy Liściastych Przyjaciół”
3. Zwiad- „ W poszukiwaniu Liściastego Przyjaciela” – wybieramy się do pobliskiego parku. Każdy zuch ma za zadanie wybrać Sobie jedno, według Niego najpiękniejsze drzewo, które stanie się Jego Przyjacielem. Zuchy dostają kartki z zadaniami do wykonania. Gdy wybiorą Swoje drzewo muszą:
 Zmierzyć odwód pnia (za pomocą paluszków, dłoni, miarki z patyczka)
 Narysować liść wybranego drzewa
 Przyłożyć kartkę do kory i zrobić jej odbitkę
 Opisać Swojego Przyjaciela zakreślając prawidłową odpowiedź
a) korona – szeroka- rozłożysta- piękna
b) pień- cienki- gruby- masywny
c) kora- gładka- szorstka- wilgotna- sucha- omszona
d) konary i gałęzie- palczaste- wątłe- sztywne
e) liście- małe- średnie- duże
f) nastrój pod nim- tajemniczy- spokojny- przyjemny- wesoły
g) wysokość- niskie- średnie- wysokie
 Wsłuchać się w szum drzew
 Zaprzyjaźnić się ze Swoim drzewem (można nadać Mu imię)
 Przytulić policzek do pnia i zanucić Mu cicho piosenkę
4. Krąg Rady- Konkurs na wiersz o Swoim Liściastym Przyjacielu. Zuchy postanawiają napisać wierszyki o Swoim drzewach 
5. Gra Terenowa - „ Poznajemy leśne Drzewa” – Na drzewach w trakcie KR Przyboczny rozwiesza kartki z różnymi figurami. Każda „6” ma przypasowaną jakąś figurę, np. kwadrat, koło, gwiazdkę. Tłumaczymy dzieciom, że jeżeli mają już Przyjaciół, to należałoby wiedzieć kim są Ci Przyjaciele, do jakiego gatunku drzew należą. Każda „6” musi odnaleźć trzy kartki ze Swoim znaczkiem.
- na pierwszej jest narysowany liść
- na drugiej owoc
- na trzeciej kształt drzew
- odbita kora
Każda „6” szuka własnych kartek, z własną figurą i własnym drzewem. Gdy odnajdzie wszystkie
musi zgadnąć jakie drzewo ma właśnie takie liście, owoce, kształt. Można przygotować kartki z
lipą, dębem, brzozą, klonem itp.
6. Piosenka- „ Las i Ziemia”
7. GiĆ- Układanka z budową drzewa – każda „6” otrzymuje kopertę, w której znajduje się pocięty na kawałki obrazek, przedstawiający drzewo które „6” miała przypisane w Grze Terenowej.
8. Obrzędowe Zakończenie








III)
Cel:
 Rozwijanie spostrzegawczości, wytrwałości, cierpliwości
 Nauka pracy w grupie
 Kształtowanie pozytywnego stosunku do przyrody



„ Leśni Przyjaciele” 

1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- Rozmowa o mieszkańcach lasu- nauka tropów- Zuchy wymieniają znane Im leśne zwierzątka, opowiadają jak wyglądają. Prezentujemy Im ślady tych zwierząt.
3. Gra Terenowa- BIEG PO ŚLADACH – Idziemy całą Gromadą. Każda „6” ma przydzielone leśne zwierzątko,, np. dzik, wiewiórka, lis, niedźwiedź. Po rozpoczęciu wędrówki zauważamy ślady. Szóstka, która rozpozna w nich ślady „Swojego” zwierzątka prowadzi całą Gromadę do punktu (wciąż po śladach). Nikt nie może wyprzedzać prowadzącej szóstki, ani im pomagać, tam gdzie Nas kierują, tam musimy iść, jeżeli zgubią ślad żaden Zuch nie pomaga Im go znaleźć.
PUNKT 1- Każda „6” podchodzi na punkt oddzielnie ( reszta może pląsać lub śpiewać). Na punkcie leżą obrazki. Obrazki przedstawiają różne przedmioty np. kamień, muszelkę, kwiatek, a także różne „żyjątka” np. pszczółkę, stonogę itp. Obrazków jest ok.10-12. Zadaniem „6” jest podzielenie obrazków na rzeczy żywe- czyli takie które rosną, oddychają i nieżywe.
PUNKT 2- Zuchy dowiadują się na nim co to jest wegetarianizm, lub same o tym opowiadają. Ich zadaniem jest ułożenie „6” reklamy wegetarianizmu
PUNKT 3- Każda „6” musi ułożyć piosenkę o „Swoim” zwierzątku.
PUNKT 4- W ciągu 2-3min każda „6” musi wypisać jak najwięcej przykładów zwierząt rozpoczynających się na literę przydzieloną „6”.
4. Piosenka – „ Las i Ziemia”
5. GiĆ- „ Zwierzęce zgadywanki” – Drużynowy czyta rymowane wierszyki o zwierzątkach a Zuchy mają za zadanie odgadnąć o jakie zwierzątko chodzi.

Bóbr
Nie ryba, a w wodzie żyje.
Nie drwal, a drzewa ścina.
Dom swój pod woda kryje
W leśnych gęstwinach.

Dzięcioł
Malutki kowal w lesie się schował.
Choć bez kowadła i bez młota,
Głośna jego robota.

Jaszczurka
Czy to młody jest krokodyl,
Co przed chwilą wyszedł z wody?
Czy to smoka miniaturka?
Skądże, przecież to ………

Jeż
Ma króciutkie nóżki i spiczasty ryjek,
Chociaż igły nosi, nigdy nic nie szyje.

Komar
To nie osa, to nie mucha
Bzyka koło ucha
Kiedy Cię ukłuje
Babel wyskakuje

Konik Polny
Napotkałem dziś konika
Który skacze, lecz nie bryka.
Jest zielony, piosnki dzwoni
Czy wiesz, jak się zwie ten konik?

Królik
Cztery litery wstawisz w rzędzie,
To wtedy władca w koronie będzie.
Gdy dwie litery dostawisz nowe,
Zmieni się nagle w zwierzę domowe.

Kukułka
Często w lesie ją usłyszysz,
Czasami w zegarze.
W lesie, gdy chcesz, wróżbę powie,
W zegarze- czas pokaże.

Lis
Jak płomień rudy,
Wśród drzew pomyka,
Chętnie by porwał
Kurkę z kurnika.

Mrówka
Owad niewielki, czarny
Niezwykle gospodarny,
Po dróżce swej drepce
Z igiełek buduje kopce.

Mysz
Przybyło ich z pola krocie-
Nie drzem na piecu kocie.

Niedźwiedź
Przez całą zimę słodko śpi
A słodko dlatego,
że Mu się miód śni.

Pająk
Sieci wiąże niby rybak,
Też chciałby w niej zdobycz zdybać.

Rak
Mieszka w rzece, albo w stawie
I nożyce ma jak krawiec.

Ryby
Na każdej lśni srebrna łuska,
Blisko nich, możesz się pluskać,
Ale pogadać nie sposób,
Bo chyba nie mają głosu.


Sarny
Dla kogo leśniczy na leśnej polanie
Napełni żłób pachnącym sianem?
Kto przyjdzie przed świtem
Na pierwsze śniadanie
By skryć się, nim słońce wstanie?

Skowronek
On pierwszy do nas
Z ciepłych krajów wrócił.
I nad polami teraz piosnkę nuci.

Sowa
Dziób zaokrąglony
Okrągłe oczy, poluje w nocy.

Ślimak
Pełna w ogrodzie i w lesie.
Domek swój na grzbiecie niesie.

Wąż
Gumowy- w rękach ogrodnika.
Wodą tryska, wodę połyka.
A żywy- ślizga się co dzień.
Po ziemi, jak po lodzie.

Wiewiórka
Rudą kita się chlubi,
Orzeszki bardzo lubi.

Wrona
Jaki ptak woła w lecie i w ziemie,
O tym, co po rzece płynie?

Wróbel
Szare, małe ptaszki
Jakie, wiecie sami
Co w zimie i latem
Pozostają z Nami.

Zając
Mają długie uszki
I ciepłe kożuszki
Przebywają na skraju lasu,
Bardzo się boją hałasu.

Żaba
Nie chodzą, lecz skaczą
Nad stawem mieszkają.
Gdy wieczór zapadnie,
Na głosy śpiewają.

6. KR- Podsumowanie zbiórki.
7. Obrzędowe Zakończenie


IV)
Cel:
 Ćwiczenie szybkości, zwinności
 Zwrócenie uwagi na potrzebę ochrony środowiska
 Nauka szacunku do przyrody


„ WODA- Źródło życia” 


1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda – Rozmowa o tym że bez wody nie ma życia- Zaproszenie Zuchów do udziału w Wodnej Olimpiadzie
3. GiĆ – „WODNA OLIMPIADA”
• Wrzucanie szyszek do pudełka które pływa w misce
• Wyławianie przedmiotów z dna miski ustami.
• Podlewanie- Każda „6” dostaje kubeł, a każdy Zuch kubeczek. Na środku w tej samej odległości od kubła każdej „6” stoi wiadro z woda. Na określony znak Zuchy zaczynają kubeczkami przenosić wodę z wiadra do kubełka. Wygrywa „6” która pierwsza napełni Swój kubeł.
• Slalom- wokół palików z kubeczkiem wody. Nie wolno rozlać wody.
• Wyścig statków- zadanie polega na przedmuchaniu statku na druga stronę misy napełnionej wodą- zawody między „6”.
4. Piosenka- „Las i Ziemia”
5. Gawęda o zanieczyszczeniu wód w Polsce, i o tym co należy robić aby była czysta:
„ Mały Felek mieszkał w dużym mieście. Na lato lubił wyjeżdżać do Swojej babci na wieś.
W pobliżu jej domu znajdowało się piękne i czyste jezioro. Wszystkie dzieci lubiły tam spędzać czas: kąpały się, opalały, grały w wodne gry, pływały na kajakach i łódkach, a także łowiły ryby, których w jeziorze było w bród. Kiedy Felek skończył 10 lat, jak co roku przyjechał do babci na wakacje. Szybko pobiegł nad Swoje ukochane jezioro i stanął jak wryty. Jezioro nie było już jeziorem, a wstrętnym, zabrudzonym ściekiem. Felek ze smutkiem udał się do domu babci, od niej to dowiedział się jak doszło do takiego zanieczyszczenia. Nad jeziorem pojawiły się nowe działki rekreacyjne, które wybudowali ludzie z miasta. Wszystkie swoje nieczystości spuszczali do jeziora. Powstała także dyskoteka, a jej goście wszystkie odpadki, butelki, kubeczki wyrzucali do jeziora. Po jego przeciwnej stronie został wybudowany ośrodek wypoczynkowy. Szambo z ośrodka odprowadzano do jeziora. Wczasowicze dla rozrywki pływali po jeziorze motorówkami, a spaliny i oleje wpływały do wody. Po roku w jeziorze nie można już było się kąpać, nie było w nim ryb ani raków, ptaki nie mogły znaleźć pożywienia ani budować gniazd na zaśmieconych brzegach. Jezioro umierało. To były najgorsze wakacje Felka.
Po powrocie do domu, w szkole, gdy opowiadał o swoich wakacjach, dowiedział się od pani, że są ludzie, którzy badają stan czystości wód i dbają o jego ochronę. Felek znalazł adres takiej instytucji i poszedł tam. Opowiedział laborantom o jeziorze u babci, a oni obiecali mu pomóc. Wiosną Felek z rodzicami i badaczami pojechali nad jezioro. Naukowcy pobrali próbki wody i gruntu, mierzyli, badali. Postanowili pomoc w oczyszczeniu zbiornika. Wystosowali odpowiednie pisma. Wszyscy, którzy spuszczali ścieki do jeziora musieli zapłacić wysokie kary i znaleźć inny sposób pozbywania się nieczystości. Właściciele dyskoteki zostali zobowiązani do ogrodzenia terenu i wystawienia większej ilości śmietników. Amatorzy motorówek mogli uprawiać swoje hobby tylko w wyznaczonych miesiącach i miejscach tak, aby nie przeszkadzać ptakom. Cała wieś dbała o swoje jezioro. Powoli powracało ono do życia. Jednak trwało to znaczeni dłużej niż zaśmiecanie.

6. Majsterka- „6” dostają w zbiorniczkach różne rodzaje wód i paseczki którymi sprawdzają odczyn wody 
7. KR- Podsumowanie zbiórki
8. Obrzędowe Zakończenie




















































V)
Zbiórka w terenie.

Cel:
 Wyrabianie potrzeby dbania o przyrodę
 Wyrabianie szacunku do przyrody


„ Prawdziwi Przyrodnicy „ 


1. Obrzędowe Rozpoczęcie
2. Gawęda- O tym czego się nauczyliśmy podczas trwania sprawności, o tym że Polska jest bardzo zanieczyszczona i trzeba coś zrobić by to zmienić, rozmowa o potrzebie stworzenia KODEKSU PRZYRODNIKA
3. KR- Stworzenie Kodeksu Przyrodnika. Oprócz punktów które wymyśliły Zuchy pojawia się tam takie punkty jak:
 Nie zrywam i nie kupuję żadnych roślin chronionych
 Nie łamię gałęzi i krzewów
 Nie płoszę i nie drażnię zwierząt
 Nie depczę młodych drzewek
 Nie godzę się na marnotrawne wycinanie z lasów pięknych świerków na święta
 Segreguję śmieci i wysypuję je tylko do wyznaczonych pojemników
 Nie zrywam na bukiety rzadkich roślin dziko rosnących, a zadowalam się małym bukiecikiem ładnych kwiatów: chaber, kąkol, mak, ostróżka, rumianek i inne.
4. Piosenka- „ Las i Ziemia”
5. Obrzędowe zakończenie sprawności – Przysięga Przyrodnika. Zawiązujemy Zuchom oczy i prowadzimy je w milczeniu do lasku wsłuchując się w odgłosy przyrody. Wchodzimy do lasu, odwiązujemy Zuchom oczy. Zuchy ustawiamy wokół pieńka na którym stoi świeczka która odpalamy w ciszy. Obok leżą sprawności. Dzieci wyciągają dwa paluszki w kierunku ognia i sprawności, a Drużynowy czyta słowa przysięgi którą Zuchy powtarzają:
Jestem Prawdziwym Przyjacielem Przyrody … Dlatego … - Drużynowy czyta po kolei kodeks, a po każdym punkcie Zuchy uroczyście mówią: Przyrzekamy.
Następnie Drużynowy wybiera czwórkę Zuchów, która była najbardziej aktywna przez czas trwania cyklu.
Jeden z Nich posypuje sprawności ziemią,
Drugi pokrapia wodą,
Trzeci delikatnie dmucha na sprawności,
Czwarty posypuje popiołem.
Tłumaczymy, że sprawności miały kontakt ze wszystkimi żywiołami. Tak „poświęcone” sprawności wręczamy Zuchom w Kręgu Parady.
6. Obrzędowe Zakończenie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum 113 Wrocławska Gromada Zuchowa Smerfowa Gromada Strona Główna -> Sprawności grupowe Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin